Kwiecień obfitował w wydarzenia branżowe na rynku farmaceutycznym. Kilkanaście dni po TOP Trendy 2018 miałem przyjemność uczestniczyć w IV Forum Liderów Farmacji, organizowanym przez firmę Business Point. W trakcie tego wydarzenia skupiliśmy się na przedstawieniu producentom sposobu myślenia Internautów dokonujących zakupów farmaceutyków w Internecie i odpowiedzi na pytanie – co należy zrobić, aby skutecznie sprzedawać leki i suplementy diety w sieci. Zapraszam na relację z wydarzenia.
IV Forum Liderów Farmacji to 2-dniowe wydarzenie, w pierwszym dniu poświęcone producentom, w drugim – aptekom i sieciom aptecznym. Wydarzenie ma bardzo ciekawy format – w pierwszej części dnia odbywają się prelekcje, a po przerwie obiadowej – dedykowane, praktyczne warsztaty o tematyce związanej z częścią prelekcyjną. Warsztaty prowadzone są w małych grupach, co pozwala prowadzącym nawiązać ścisłą interakcję z uczestnikami, wymieniać myśli i doświadczenia.
W spotkaniu uczestniczyli głównie przedstawiciele działów handlowych oraz trade marketingu – nie dziwi więc ścisłe sprzedażowe sprofilowanie pierwszego dnia. W ostatnich miesiącach widać wyraźny wzrost zainteresowania producentów handlem elektronicznym, aby więc odpowiedzieć na rosnące potrzeby przygotowałem prezentację: „Co decyduje o wyborze produktu w e-commerce”.
Wnioski, które wywodzą się z długoletniej praktyki na rynku e-aptek, a które starałem się przedstawić z przykładami są następujące:
- Aby skutecznie sprzedawać w e-commerce producent powinien zadbać o potencjalnego pacjenta na każdym etapie lejka zakupowego (od momentu zainteresowania problemem, poprzez etap rozważenia, podejmowania decyzji, na samym zakupie kończąc).
- Skoro w aptekach tradycyjnych stosujemy zaawansowane narzędzia merchandisingowe, dlaczego do pacjenta w Internecie chcemy mówić wyłącznie ulotką? (czyli o konieczności przygotowania i publikowania profesjonalnych i dostosowanych do internautów materiałów prezentujących produkt).
- Apteka internetowa jako miejsce gromadzące pacjentów zainteresowanych zakupem leków to bardzo efektywny kanał marketingowy – za ułamek budżetów reklamowych prasy czy TV precyzyjnie docieramy do potencjalnych nabywców w momencie zaistnienia potrzeby.
- Omnichannel to przyszłość – zapewnijmy pacjentowi takie możliwości zakupu produktów, z jakich on chce skorzystać (apteka wysyłkowa, apteka click@collect, sklepy specjalistyczne, aukcje internetowe, marketplace).
W drugiej części dnia poprowadziłem praktyczny warsztat pt. „Piramida e-commerce dla producentów. W jaki sposób od podstaw rozpocząć sprzedaż w kanale internetowym?”. Kameralna atmosfera na sali sprzyjała licznym dyskusjom, wymianie poglądów, prezentowaniu case study z praktyki trade marketerów z uczestniczących w warsztacie firm.
Bardzo dziękuję firmie Business Point za zaproszenie do współtworzenia tego ciekawego wydarzenia. Dziękuję również wszystkim uczestnikom za cierpliwość i uwagę w czasie prezentacji a osobom, które wybrały mój warsztat – za zaangażowanie, dyskusję i ciekawe przykłady. Dziękuję również Państwu za wysoką ocenę mojej pracy – mam nadzieję, że uzyskane informacje przydadzą się w codziennej praktyce.
Administrator danych osobowych, którym jest ADGLOW Sp. z o.o. , os. Złotego Wieku 55/58, 31-618 Kraków, KRS 0000529257, NIP: 678-315-18-17, REGON 123196717, informuje, że dane osobowe będą wykorzystywane jedynie w celu zamieszczenia komentarza. Więcej informacji nt. o przetwarzaniu danych osobowych znajduje się w Polityce prywatności.